Táto webová stránka používa cookies. Cookies môže byť použitý pre marketingové, štatistické účely a priespôsobenie služieb individuálnym potrebám užívateľom. Používaním súhlasíte s použitím súboru cookies.
0 0,00 EUR s DPH
Posledné pridané položky
Celkom
0,00 EUR s DPH 0,00 EUR bez DPH
Prejsť do košíka
Hlavná stránka Blog Články Zotrvačník - princíp a poruchy

Zotrvačník - princíp a poruchy

21. 11. 2019
|
Kategória Články
Ako sa začína prejavovať porucha dvojhmotného zotrvačníka ? 

Chyba dvojhmotného zotrvačníka sa najčastejšie začína prejavovať zatrasením pri vypínaní motora, zvukmi pri rozbiehaní alebo pri jazde,
taktiež jemným klepaním pri voľnobehu.
Pri výmene dvojhmotného zotrvačníka sa odporúča aj výmena aj celej spojkovej sady. 


Dvojhmotový zotrvačník funguje ako normálny zotrvačník, ktorý naviac plní funkciu tlmenia kmitov a vibrácie. Rozdielnosť týchto zotrvačníkov je v jeho hlavnej časti - zotrvačníkové koleso, je s kľukovým hriadeľom spojená pružne. Preto v kritickej fáze umožňuje isté spomalenie kľukového hriadeľa, potom zase (pri expanzii) isté zrýchlenie. Rýchlosť samotného zotrvačníkového kolesa však zostáva konštantná, preto aj výstupná rýchlosť do prevodovky je konštantná a bez vibrácií. Dvojhmotný zotrvačník prenáša energiu na kľukový hriadeľ, priebeh reakčných síl na samotný motor je plynulejší a vrcholné hodnoty týchto síl sú ďaleko nižšie, preto sa aj motor menej chveje a menej rozochvieva zvyšok karosérie.
Rozdelením na primárnu zotrvačnú hmotu na strane motora a sekundárnu zotrvačnú hmotu na strane prevodovky sa zvyšuje moment zotrvačnosti otáčavých dielov prevodovky. Tým sa presunie oblasť rezonancie do oblasti nižších frekvencií (otáčok), než sú otáčky behu naprázdno, a neležia tak v oblasti prevádzkových otáčok motora. Tak sú torzné kmity vytvárané motorom oddelené od prevodovky a k hluku prevodovky a duneniu karosérie už nedochádza. Vďaka tomu, že primárnu a sekundárnu časť spojuje tlmič torzných kmitov, je možné použiť spojkovú lamelu bez torzného vypruženia.
                      

             Na životnosť zotrvačníka má vplyv jeho konštrukcia, značka, kvalita výroby. Medzi dvojhmotné zotrvačníky s najdlhšou životnosťou sa radia značky ako SACHS, LUK, VALEO..... Rovnaký zotrvačník od rovnakého výrobcu tak s niektorým motorom najazdí 300 000 km a s niektorým odíde už po polovičnej porcii. Okrem konštrukčných daností motora a samotného dvojhmotného zotrvačníka má na jeho životnosť výrazný vplyv samotný vodič. Všetky situácie vedúce k prenosov rázov ( častým radením ) jedným alebo druhým smerom skracujú jeho životnosť.

Najnižšiu cenu dvojhmotného zotrvačníka a spojkovej sady nájdete v našom eshope www.autodiely.sk